loader

Bariery zakupowe w sklepach online

Sklepy online mają niewiele czasu na to, by zaangażować nowego użytkownika na tyle, by ten dokonał zakupu. Ocena e-sklepu wystawiana jest błyskawicznie i od tego czy wzbudza on zaufanie zależy wszystko, czyli pozyskanie nowego klienta. Kanałów prowadzących do sklepu jest wiele, a żeby je jak najlepiej wykorzystać trzeba poświęcić dużo pracy. Jednak żmudna praca nad sprowadzeniem e-klienta może zostać zaprzepaszczona dosłownie w sekundę.

Jakie bariery zakupowe mogą pojawić się w e-sklepie? Co powoduje, że współczynnik odrzuceń strony jest wysoki, a co za tym idzie, współczynnik konwersji jest niski?

1. Długo ładująca się strona

Coraz więcej użytkowników robi zakupy, korzystając z urządzeń mobilnych. Jeśli strona sklepu ładuje się wolno jest duża szansa na to, że zostanie ona porzucona na rzecz tej, której czas ładowania jest krótszy. Warto przeanalizować sklep pod tym kątem. Sprawdzić, jakie elementy powodują, że na smartfonach sklep słabo działa. Mogą to być na przykład zbyt ciężkie grafiki, które długo się ładują lub niezoptymalizowany kod CSS.

2. Brak znaczników zaufania

Sprzedaż w e-sklepie jest o tyle trudna, że nie ma, tak jak w sklepie stacjonarnym, bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą. I o to chodzi w zakupach online. Robiąc zakupy wirtualnie, chcemy wyeliminować pytania w stylu „w czym mogę pomóc?” i spokojnie dokonywać wyboru. Jednak sklepy internetowe muszą w jakiś sposób budować zaufanie. Do tego mogą posłużyć łamiące bariery zakupowe tzw. znaczniki zaufania. Są to między innymi znaczki informujące o tym, że sklep ma 1000 pozytywnych opinii, zabezpiecza dane klienta certyfikatem SSL, jest w grupie sklepów polecanych przez portale wspierające sprzedaż, etc.

3. Brak zdjęć, „oszczędne” opisy i niewiarygodny regulamin

Elementy oczywiste, ale jednak nie są wcale rzadko spotykane w branży e-commerce. Choć może brak zdjęć nie jest czymś spotykanym często, to już zdjęcia złej jakości, przedstawiające produkt niedokładnie się zdarzają. To już eliminuje jakąkolwiek szansę na sprzedaż. Kolejnym aspektem, który znacząco wpływa na opuszczanie sklepu jest brak opisu, jego nieprecyzyjność lub zła edycja. Jednym słowem karta produktu z niechlujnie prezentowanym opisem nie może skutecznie sprzedawać.

Regulamin to rzecz święta każdego e-commerce. Źle napisany z niedozwolonymi klauzulami nie tylko buduje zakupowe bariery, ale także może narazić właścicieli na spore kary nakładane przez UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów).

4. Brak kontaktu

Wydaje się wręcz niemożliwe, żeby w jakimkolwiek sklepie internetowym zabrakło informacji o kontakcie. A jednak zdarza się. Jeśli nawet jest, możemy spotkać się z sytuacją, w której po wykręceniu numeru ten jest nieaktualny. To jednak przypadek skrajny. Kontakt musi być dobrze wyeksponowany. Musimy komunikować, że jesteśmy chętni do pomocy w każdej formie. Każdy e-konsument jest inny. Jeden woli kontaktować się drogą mailową, inny skorzysta z formularza kontaktowego, zadzwoni, napisze na live chacie lub skorzysta z możliwości napisania do nas na facebookowym profilu.

Prowadzenie sklepu internetowego jest niezwykle czasochłonne. Kampanie generujące ruch wymagają dużego nakładu sił i często sporego budżetu. Trzeba pamiętać o tym, że ruch musi być monetyzowany, musi osiągać odpowiedni poziom konwersji, by nie tylko się zwrócił, ale przyniósł wymierne korzyści. Dlatego by osiągnąć jak najlepsze rezultaty, należy wyeliminować wszelkie bariery zakupowe.

© 2015 BERBER. Wszelkie prawa zastrzeżone. Agencja Interaktywna BERBER, ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 406 61-441 Poznań