Co to jest Agencja Interaktywna
i czym się zajmuje?

Pozycjonowanie stron internetowych

Pewnie każdy obecnie byłby w stanie przedstawić, mniej lub bardziej zgodną z prawdą, definicję agencji reklamowej. Trudność zaczyna się, gdy przyjdzie do określania bardziej specjalistycznych bądź nowszych tworów. Czy wiemy dla kogo powstała i czym właściwie jest agencja interaktywna, z której usług korzysta coraz więcej podmiotów? Postaramy się dogłębnie odpowiedzieć na to pytanie.

Spis treści

Co to jest agencja interaktywna?

Nie bez powodu na wstępie wspomnieliśmy agencje reklamowe. To na ich bazie powstały agencje interaktywne, czerpiąc również z doświadczeń firm informatycznych. U podstaw ich działania leżą podobne założenia i cele. Pracownicy agencji interaktywnej poświęcają się zbudowaniu pożądanego wizerunku danej marki. Budują i rozwijają relacje, kreują przekaz i reklamują swoich klientów tak, aby ci odnieśli sukces zarówno wizerunkowy jak i biznesowy. Tym, co odróżnia agencję interaktywną są kanały i metody jakimi osiąga zamierzony cel.

Agencja interaktywna zajmuje się marketingiem internetowym i porusza się w sieci. Wszystkie działania reklamowe z dodatkiem „e”, czyli m.in. e-PR czy e-commerce, ale również budowanie stron internetowych, prace z zakresu SEO i SEM, reklama w Internecie – są domeną agencji interaktywnych.

Dla kogo agencja interaktywna?

Od 1993 roku, gdy świat zyskał dostęp do Internetu, wykorzystanie go osiągnęło wymiar globalny. Dziś sieć to potężny system na każdym szczeblu – prywatnym, zawodowym, a przede wszystkim BIZNESOWYM. W 2016 roku szacunkowa liczba internautów wynosiła ponad 3 miliardy i wciąż rośnie. To w Internecie toczy się spora część naszego życia – utrzymujemy kontakty, pracujemy, robimy zakupy, szukamy rozrywki, zdobywamy informacje, płacimy rachunki...Kolejne pokolenia wyrastają już w obyciu z możliwościami globalnej sieci, z której każda firma jest w stanie wykroić dla siebie sprecyzowaną grupę docelową. To do niej będzie chciała komunikować w celu osiągnięcia określonego zysku. Dlatego agencja interaktywna to miejsce dla każdego – dużego, małego, młodego czy doświadczonego – przedsiębiorcy dążącego do rozwinięcia poprzez e-marketing wizerunku umożliwiającego podjęcie długotrwałej relacji z klientem właśnie drogą elektroniczną.

Agencja interaktywna czy Software house?

Ktoś może zada pytanie – skoro zależy mi na działaniach w Internecie, to dlaczego nie wybrać usług Software house, który zajmuje się tworzeniem oprogramowania? Czy rzeczywiście potrzebna jest mi agencja interaktywna?

Praca, którą może dla nas wykonać Software house opiera się na technologii, jest to wąska specjalizacja – to tutaj otrzymamy efekt pracy w postaci skomplikowanych, zaawansowanych programów IT.

Jednak agencja interaktywna da nam to, czego nie uzyskamy w firmie tworzącej oprogramowanie. Chodzi o zbudowanie dla niego odpowiedniej „otoczki”. O określenie celów marketingowych i biznesowych, a następnie systematyczne dążenie do nich. Agencja interaktywna nie tylko stworzy nową stronę www, ale będzie też w stanie poprowadzić w sieci dużą kampanię reklamową czy nawiąże pożądane relacje, aby stronę wypromować. Czy np. twoją grupą docelową są nastoletni użytkownicy komórek?

Jak wybrać dobrą agencję interaktywną?

Odpowiednia reklama

Na rynku jest coraz więcej agencji interaktywnych, ale nie każda godna polecenia. Ich właścicielom stosunkowo łatwo zbudować pozorną wiarygodność. Dlatego błogosławieństwem dla szukającego jest portfolio. Naprawdę warto dogłębnie przyjrzeć się dotychczasowym realizacjom agencji. Nie dość, że zobaczymy na co ich stać, jakie mają doświadczenie, to mniej więcej wyczujemy też w jakich branżach i tematach najczęściej się obracają, jaki poziom utrzymują i jakie rozwiązania stosują. To istotne, bo współpraca prawdopodobnie będzie długofalowa – zbudowanie sympatii, wzajemne wyczucie i zrozumienie to podstawa.

„Na czym mi zależy?”

Jednak pierwszym krokiem powinno być określenie własnych potrzeb, czyli m.in. tego, do kogo chcemy kierować usługi, jaki tryb zarządzania projektem nam odpowiada, jakie cele zamierzamy osiągnąć, na czym stoi konkurencja oraz jakie są nasze możliwości finansowe. Często to ten ostatni czynnik decyduje, ale pamiętajmy, aby zawsze jako przeciwwagę położyć jakość.

Nie oceniajmy agencji interaktywnej po grubości portfolio. Istotniejsze jest to czy jego zawartość jest jakościowo dobra, czy nam odpowiada, jak ją oceniamy. To pora na określenie czy efekty osiągane przez agencję są estetyczne, nowoczesne i efektywne. Poszukując portfolio na stronie internetowej agencji, zwróćmy też uwagę na samą witrynę, bo czy agencja zareklamuje dobrze Twój produkt, jeśli nie potrafi sama siebie korzystnie przedstawić?

Agencja skrojona na miarę potrzeb

Zwrócić uwagę należy na specjalizację agencji interaktywnej. Jedna może zajmować się szeroko pojmowanym e-marketingiem, co raz stanowi wadę, a raz zaletę. Przyjrzeć trzeba się temu czy rzeczywiście na każdym poziomie ich praca jest fachowa i rzetelna, podbudowana znajomością tematu, czy do każdej dziedziny zatrudniają wykwalifikowany personel. Inne agencje z kolei ograniczają swoje usługi do wybranych gałęzi marketingu.

Ma to wpływ na wielkość, liczbę pracowników agencji (oraz ich wiek, temperament i doświadczenie!), a także prestiż i ceny. Czy warto nawiązać współpracę z największą, ale i najdroższą agencją interaktywną na rynku, jeśli z 3/4 jej usług nie zamierzamy korzystać? Jeśli nasz produkt jest przeznaczony dla nastolatków to lepiej zatrudnić specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w promowaniu m.in. usług finansowych czy młodych entuzjastów, którzy prawdopodobnie lepiej zrozumieją potrzeby grupy docelowej?

Obustronna praca – obustronna korzyść

Na koniec złota rada – tworzenie wizerunku w internecie to praca, której również Ty musisz się poświęcić, a to oznacza, że w relacji z agencją interaktywną powinieneś/powinnaś czuć się komfortowo. Dlatego wybierając agencję, dowiedz się w jaki sposób wygląda u nich praca z klientem. Kluczowa jest umiejętność słuchania Twoich potrzeb, to jak wygląda ścieżka komunikacyjna, to jaki wgląd będziesz miał/miała w poszczególne etapy pracy. Najlepiej ocenić te czynniki poprzez kilkukrotny, bezpośredni kontakt z przedstawicielami agencji. Ale warto też zaczerpnąć języka wśród innych osób i firm, zerknąć na opinie w internecie, na to jak agencja komunikuje na swoich kanałach społecznościowych.

Agencja reklamowa vs agencja interaktywna

Wspomnieliśmy już, że podstawowe założenia według, których działają agencje reklamowe (marketingowe) oraz interaktywne są ze sobą tożsame. Każdy z tych tworów świadczy usługi z zakresu marketingu. Ich celem zawsze jest wsparcie danej firmy pod względem wizerunkowym, a docelowo biznesowym. Zarówno agencja interaktywna jak i reklamowa będą dążyły do budowania i ugruntowania tożsamości swojego klienta na rynku, będą wspierać jego kontakt z grupą docelową, promować produkt. Mimo to nie należy zamiennie stosować nazw obu podmiotów, gdyż więcej je różni niż łączy.

Agencja interaktywna

Agencja interaktywna, jak już wiemy, zajmuje się e-marketingiem. Oznacza to głównie projektowanie stron i sklepów internetowych oraz promowanie marek w Internecie. Do tego dochodzą reklamy Google Ads, audyty stron, pozycjonowanie i inne.

Agencja reklamowa

Zakres usług agencji marketingowej można określić jako „bardziej tradycyjny”. To oni stworzą kreacje reklam do mediów drukowanych, radia czy telewizji. Wymyślą hasła reklamowe na billboardy, pomogą wyprodukować zewnętrzne reklamy, gadżety marketingowe, ulotki, broszury i wszystko to, co przyda nam się do kontaktu ze światem zewnętrznym. Zaopatrzą nas w materiały przydatne podczas konferencji czy targów. Utworzą stoisko czy miejsce wystawowe jeśli nasza firma bierze udział bądź organizuje większe eventy. Generalizując agencja reklamowa obsłuży nas też w zakresie bezpośredniego marketingu i doradztwa.

Jak zapewne dostrzegamy, obszar zainteresowań agencji reklamowej to głównie tzw. „real”, ale ich działania mogą zahaczać o świat wirtualny. Dlatego też ich dziedzina jest szersza niż w przypadku agencji interaktywnej, która skupia się na konkretnych działaniach w jasno określonej przestrzeni. Różnić będą się zatem też pod względem wymaganych budżetów, obsługiwanych grup docelowych czy osiąganych efektów.Jak zapewne dostrzegamy, obszar zainteresowań agencji reklamowej to głównie tzw. „real”, ale ich działania mogą zahaczać o świat wirtualny. Dlatego też ich dziedzina jest szersza niż w przypadku agencji interaktywnej, która skupia się na konkretnych działaniach w jasno określonej przestrzeni. Różnić będą się zatem też pod względem wymaganych budżetów, obsługiwanych grup docelowych czy osiąganych efektów.

Cechy dobrej agencji interaktywnej

Aby dobrze wybrać trzeba sprawdzać, oglądać, weryfikować, sprawdzać, oglądać... i tak dalej. Ale na co patrzeć podczas poszukiwań odpowiedniej agencji interaktywnej?

Nie idźmy w ilość?

Podstawa to właściwa kadra pracowników. Co to oznacza? Liczba zatrudnionych odgrywa pewne znaczenie, choć nie kluczowe. Na pewno, jeśli zależy nam na długiej i wielotorowej współpracy, przyda się kilku sprawdzonych ludzi, którym pracę rozdzieli doświadczony Account manager. Wtedy, po pierwsze, każdy zajmie się tym, co potrafi najlepiej, po drugie będzie miał dla nas czas, a panujący nad nimi kierownik sprawi, ze poczujemy się jak w ciepłym, bezpiecznym kokonie.

Wiedza wciąż górą

Na to, jak wykonają pracę, wpływ ma doświadczenie, ale też kreatywność. W marketingu pomysłowość, znajomość pewnych mechanizmów, łatwość formułowania myśli to klucz do sukcesu. Ważna jest też wspólna strategia zespołu pracującego w agencji i umiejętność łączenie poszczególnych elementów projektu w spójną całość.

Doświadczenie w pracy w agencji interaktywnej przekłada się przede wszystkim na efekt końcowy, co oczywiste. Ale rzutuje też na czas przeznaczany na poszczególne etapy projektu. Zwróćmy uwagę czy agencja wywiązuje się z terminów i czy ich utrzymanie idzie w parze z rzetelną pracą.

Mów i słuchaj

Agencja musi słuchać klienta, aby dostosować działania do jego preferencji. Równocześnie jej zadaniem jest zaproponowanie klientowi działań, które będą najodpowiedniejsze, nawet jeśli on sam nie jest do tego przekonany. Oznacza to konieczność osiągania kompromisów. Osoba kontaktowa powinna odznaczać się elastycznością, umiejętnością przekonywania, ale nie za wszelką cenę. Agencja interaktywna powinna też regularnie i sprawnie odpowiadać na wątpliwości klienta, informować go o etapach projektu i myśleć przede wszystkim o korzyściach dla klienta.

Znów te koszty

Najgorszym, co możemy zrobić oceniając agencję interaktywną jest opieranie się na kosztach. Zrozumiała jest dbałość o utrzymanie budżetu, ale nie liczmy na wysokiej jakości produkt końcowy w przypadku taniej agencji interaktywnej. Nim podejmie się decyzję, dobrze zrobić research – informacje chociażby o kosztach stworzenia DOBREJ strony internetowej czy prowadzenia kampanii Google Ads, są do wyszukania i zweryfikowania. Warto poświęcić na to czas, aby mieć pewność, że dobrze zainwestowaliśmy pieniądze. Gorzką prawdą jest, że za pracę prawdziwych specjalistów trzeba zapłacić i OPŁACA SIĘ zapłacić. Jednak dobra agencja interaktywna to również taka agencja, która nie wykorzystuje i nie drenuje portfela klienta, a wycenia swoje usługi zgodnie z ich wartością.

Przeczytaj również: Ile kosztuje budowa portalu internetowego

Czym zajmuje się agencja interaktywna?

No dobrze. Co nieco już wiemy o usługach agencji interaktywnej. Przyszła pora na szczegółowe określenie, czego możemy od nich oczekiwać.

Sposoby na stronę internetową

Większość firm, które chcą (za)istnieć w Internecie jako podstawę traktuje własną stronę internetową. Są przedsiębiorstwa, które opierają się na aktywności chociażby w mediach społecznościowych, ale to odpowiednio stworzona strona stanowi bazę informacji o firmie. Stąd głównym zajęciem agencji interaktywnych jest obecnie tworzenie takich witryn. Do nich dochodzą systemy e-commerce i B2B, pod którymi najczęściej widnieją po prostu sklepy internetowe. Witryna internetowa może być przygotowana od podstaw, co oznacza opracowanie indywidualnie dobranego systemu zarządzania. Ta opcja sprawdza się najlepiej w przypadku, gdy klient zakłada skomplikowane technologie i zaawansowane mechanizmy strony.

Kogo potrzebujemy do zrobienia dobrej strony?

Praca agencji nad stroną oznacza konieczność zaangażowania kilku specjalistów. Witryna, czy to zwykła strona czy sklep, potrzebuje systemu – niezależnie od tego, którą opcję z powyżej wymienionych wybierzemy – musi nad tym zapanować doświadczony programista bądź osoba posiadająca wiedzę i doświadczenie w systemach CMS. Często agencja po wykonaniu strony umawia się z klientem na pewien okres, podczas którego obsługuje stronę.

Po drugie kreacja – jeszcze przed postawieniem witryny, grafik agencji interaktywnej powinien uzgodnić z klientem aspekt wizualny. Następnie opracowuje materiały graficzne, które pojawią się na stronie. Jest to ważne, aby strona była spójna z corporate identity – tożsamością marki. Zadaniem grafika jest zadbanie o to, aby materiały przygotować pod wymagania i możliwości strony oraz jej mobilnej wersji (responsywność). Wymaga to znajomości mechanizmów działania witryn internetowych i pewnych norm jakościowych.

Po trzecie – bardzo istotnym elementem jest UX (User Experience) – doświadczenie użytkownika. Zaprojektowanie i stworzenie odpowiedniej architektury informacji i makiet to zadanie dla specjalistów od UX pracujących w agencji interaktywnej.

Na koniec content – strona bez treści nie będzie miała racji bytu. Treść musi być atrakcyjna, unikalna, wywołująca pożądany efekt. Agencja przygotowuje treści do wszystkich zakładek, hasła, czyli tzw. claimy, opisy produktów i usług itd. Specjalista od content marketingu powinien mieć na uwadze przyszłe pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach.

Przeczytaj również: Czym są responsywne strony www

Na której pozycji jesteśmy?

Agencja interaktywna zajmuje się audytami i pozycjonowaniem marki w wyszukiwarkach internetowych. Audyt SEO to nic innego jak przegląd, co należy zmienić na stronie internetowej czy w sklepie, aby uzyskać wyższą pozycję w Google. Działania podejmowane przez agencję są bardzo szerokie, bo obejmują m.in. zmiany w kodzie strony, poprawę linkowania czy optymalizację treści pod kątem przejrzystości oraz występowania słów kluczowych. W związku z tym agencja interaktywna dokona też szczegółowej analizy słów, które pomogą marce dobrze rankować. Wykorzystuje się do tego dedykowane programy i wiedzę pracownika, który wie, jak zachowują się strony i jakie algorytmy rządzą wyszukiwarkami.

Kampanie Google Ads

Podobnie jak czyni agencja z reklamami w social media, tak może również działać w zakresie reklam w przeglądarkach internetowych. Tutaj również oznacza to tworzenie kreacji i treści, opracowanie harmonogramu, ustalanie grup docelowych, kanałów dystrybucji, częstotliwości kampanii reklamowej. No i naturalnie pilnowanie budżetu i monitorowanie efektów.

Wiesz już, czego spodziewać się po współpracy z agencją interaktywną. Pamiętaj, aby przede wszystkim oczekiwać wiedzy, jakości i partnerstwa.

WSZYSTKIE ARTYKUŁY
KONTAKT

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Skontaktuj się z nami i otrzymaj bezpłatną wycenę w ciągu 72 godzin.

ZAPYTAJ O WYCENĘ

Strona wykorzystuje pliki Cookies. Więcej informacji znajduje się tutaj. ZAMKNIJ