Berber loader

Proces projektowy, czyli jak tworzyć strony internetowe z myślą
o użytkowniku

Proces tworzenia strony www

Sposób na lepsze dotarcie do użytkownika

Kompleksowe stworzenie projektu oraz wdrożenie strony internetowej to złożony proces, na który składa się wiele czynników. Na każdym etapie istnieje szereg elementów decydujących o tym, czy strona w odpowiedni sposób dotrze do użytkowników, a co za tym idzie przysłuży się do rozwoju biznesu.

Od czego zacząć?

Błędem jest rozpoczynanie prac od aspektów wizualnych. Pierwszym etapem, od którego powinna zacząć prace agencja interaktywna jest dokładna analiza konkurencji, potrzeb użytkowników oraz celów biznesowych, dla których powstaje projekt strony internetowej. Na tym etapie bardzo ważna jest dobra komunikacja pomiędzy klientem a agencją interaktywną odpowiedzialną za wykonanie strony www. W celu zebrania wszystkich niezbędnych informacji istotnym dokumentem okaże się Brief na stronę internetową, dzięki któremu poznamy oczekiwania klienta. Kilka przykładowych elementów, które powinien zawierać Brief:

  • główny cel powstania projektu (np. wzrost użyteczności, dodatkowy kanał sprzedaży, dotarcie do szerszej grupy odbiorców itp.),
  • grupa docelowa, dla której powstaje projekt,
  • charakterystyka produktów lub usług, które oferuje firma.

Architektura informacji i makiety

Posiadając komplet informacji, uzyskanych podczas analizy oraz rozmów z klientem, można przystąpić do prac związanych z architekturą informacji. Na tym etapie określana jest struktura strony oraz połączenia między podstronami i ich elementami, tak aby umożliwić użytkownikom szybkie dotarcie do interesujących ich treści. Ścieżka użytkownika powinna być możliwie jak najkrótsza, tak by uniknąć m.in. straty czasu użytkownika na poszukiwaniu odpowiednich treści. Takie sytuacje mogą skutkować rezygnacją z przeglądania strony www, co w konsekwencji prowadzi do rezygnacji z przedstawionej oferty.

Odpowiednio przygotowana architektura informacji jest podstawą przejścia do kolejnego etapu - makiet funkcjonalnych. W tym przypadku projektant przystępuje do prac w programie graficznym. Celem stworzenia makiet jest zaprezentowanie treści w użyteczny sposób. To na tym etapie wyznaczane są miejsca występowania zdjęć, grafik, treści oraz ich objętości, a także pozostałych elementów iterfejsu.

Makiety to nic innego, jak wstępny szkic strony, w którym nie znajdziemy zdjęć, ikon, kolorów, a jedynie kształty geometryczne w odcieniach szarości, ułożone w odpowiednich miejscach projektu. Istotnym aspektem jest możliwość nadania odpowiedniej hierarchii elementów. Ich wagę można określić przy użyciu odpowiedniego odcienia koloru szarego.

Po ukończeniu tego etapu zaprojektowany jest wstępny zarys strony głównej oraz wszystkich podstron, a także ułożenie wszystkich elementów interfejsu. Przy użyciu odpowiedniego oprogramowania istnieje możliwość podpięcia linków np. do głównego menu, dzięki czemu dostępne jest nawigowanie po makietach, podobnie jak po gotowej stronie internetowej. Posiadając makiety możemy przeprowadzić testy użyteczności w oparciu o grupę docelową, do której skierowany jest projekt. Na podstawie raportów, stworzonych podczas testów z użytkownikami, możliwe jest sprawne wprowadzenie zmian do makiet. Modyfikacje na tym etapie pozwalają na znaczne zaoszczędzenie czasu pracy oraz niższe koszty aniżeli w kolejnych etapach projektu.

Makieta strony internetowej.

Nie można zapomnieć również o projektowaniu na urządzenia mobilne. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym poprzednim artykule: Zalety strony responsywnej.

Projekt graficzny

Etap analityczny oraz koncepcyjny zakończony, więc czas przejść do ubrania projektu w fonty, kolory oraz grafiki. Na tym etapie projektant zajmuje się doborem odpowiednich zdjęć, grafik i fontów, a także dostosowaniem kolorystyki. Powyższe elementy powinny ściśle nawiązywać do identyfikacji wizualnej marki oraz reguł w niej określonych. Kilka elementów zawartych w księdze znaku, na które należy zwrócić szczególną uwagę:

  • rodzaje fontów oraz ich rozmiar,
  • kolorystyka,
  • niedopuszczalne modyfikacje logo,
  • stylistyka ikon / grafik,
  • wytyczne dotyczące fotografii.

To tylko kilka elementów, dzięki którym uzyskamy satysfakcjonujący efekt końcowy całego projektu.

Projekt graficzny strony internetowej.

Podsumowanie

Każdy z wymienionych wyżej etapów jest istotny w kontekście całego projektu oraz spełnia swoje określone role. Są one od siebie zależne, dlatego do każdego należy podejść z odpowiednią starannością i zadbać o najmniejszy szczegół.

Jesteś zainteresowany stworzeniem projektu strony internetowej dla swojej firmy? Nasza Agencja Interaktywna chętnie podejmie się tego zadania. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania szczegółów.

WSZYSTKIE ARTYKUŁY

Strona wykorzystuje pliki Cookies. Więcej informacji znajduje się tutaj. ZAMKNIJ