Responsywne strony internetowe, czyli płynne dostosowanie treści do różnych urządzeń

Pozycjonowanie stron internetowych

Jedna strona, wiele ekranów

W dzisiejszych czasach powszechne jest wyświetlanie stron internetowych na różnych urządzeniach, w zależności od rodzaju wykonywanych czynności w danym momencie. W tym celu użytkownicy wykorzystują urządzenia takie jak: komputery, tablety lub smartfony, a każde z nich posiada inną rozdzielczość ekranu.

Czym jest Responsive Web Design?

Strony internetowe, stworzone z wykorzystaniem metody RWD, płynnie dostosowują się do rozdzielczości urządzenia, na którym są wyświetlane. Elementy interfejsu, tj. zdjęcia, grafiki, fonty, przyciski, układają się odpowiednio do wielkości ekranu. W przypadku urządzeń o mniejszej rozdzielczości (smartfony, tablety) zmieniają się również niektóre elementy interfejsu, w celu optymalnego ułożenia treści dla użytkowników. Przykładem może być tzw. hamburger menu, czyli główna nawigacja strony pojawiająca się po kliknięciu ikony składającej się z trzech poziomych linii.

Zalety responsywnych stron www

1. Użyteczność

Dzięki odpowiedniemu ułożeniu elementów na różnych urządzeniach, użytkownicy w płynny sposób mogą eksplorować treści umieszczone na stronie. Istotnym aspektem, na który powinna zwrócić uwagę Agencja Interaktywna jest dokładna analiza elementów interfejsu występujących na urządzeniach mobilnych. Nie można zapomnieć o gestach, które użytkownicy mogą wykonywać przy pomocy palców. Przykładem może być galeria zdjęć, w której użytkownik, oprócz kliknięcia w strzałkę do zmiany zdjęć, będzie miał możliwość przesunięcia palcem w lewo (następne zdjęcie) lub w prawo (poprzednie zdjęcie).

2. Szybkość ładowania

Responsywne strony internetowe, wykonane w poprawny sposób, osiągają bardzo dobre wyniki w testach sprawdzających prędkość ładowania. Odpowiednie rezultaty można uzyskać m.in. poprzez stosowanie responsywnych zdjęć. W tym celu konieczne jest przygotowanie zdjęcia w kilku różnych rozmiarach. Przeglądarka, z której korzysta użytkownik, odczyta szerokość ekranu i dobierze do niego odpowiednie zdjęcie. Dzięki temu na np. smartfonie i komputerze zostanie wyświetlone to samo zdjęcie w innych rozmiarach. Tym samym, na smartfonie zdjęcie będzie ważyło mniej, co pozytywnie wpłynie na czas ładowania strony.

3. Wyższe pozycje w wyszukiwarce Google

21 kwietnia 2015 r. Google wprowadziło algorytm, który uniemożliwia odnalezienie niedostosowanej do urządzeń mobilnych strony, jeżeli wyszukiwanie następuje np. ze smartfona. Biorąc pod uwagę fakt, iż znaczny procent użytkowników , w celu wyszukania konkretnego produktu lub usługi, korzysta z urządzeń mobilnych, responsywna strona w dzisiejszych czasach to standard.

4. Zarządzanie stroną

Administracja oraz zarządzanie responsywną stroną internetową są szybkie i wygodne, ponieważ niezależnie od urządzenia, wyświetlane są treści dodane raz w panelu CMS. Nie ma konieczności wprowadzania tych samych treści na każde urządzenie osobno.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty, warto pomyśleć o dostosowaniu nieresponsywnej strony do obecnych standardów. Ważne jednak, aby od wczesnego etapu powstawania projektu zadbać o doświadczenia użytkowników korzystających z urządzeń, które posiadają mniejsze rozdzielczości ekranów. Jeżeli myślisz o stworzeniu responsywnej strony www i chciałbyś powierzyć to zadanie specjalistom, napisz do nas, chętnie odpowiemy na Twoje pytania.

WSZYSTKIE ARTYKUŁY

Strona wykorzystuje pliki Cookies. Więcej informacji znajduje się tutaj. ZAMKNIJ