Stworzenie portalu internetowego
- ile kosztuje i komu należy to zlecić?

Pozycjonowanie stron internetowych

Strona internetowa o charakterze personalnym bądź firmowym to obecnie standard dostępny każdemu użytkownikowi Internetu. Osobną kategorię stron stanowią jednak portale – olbrzymie, wieloaspektowe przedsięwzięcia projektowe, które przy tym otwierają przed właścicielami zupełnie nowe drogi możliwości dotarcia do odwiedzających. Kto może nam pomóc w stworzeniu portalu internetowego i w jakich widełkach budżetowych zamknie się jego koszt?

Spis treści

Co to jest portal internetowy?
Kto zajmuje się tworzeniem portali internetowych?
Agencja interaktywna – ekipa do zadań specjalnych
Ile kosztuje stworzenie portalu internetowego?
Cena za projekt portalu – co na nią wpływa?
Projekt portalu internetowego - podsumowanie

Co to jest portal internetowy?

Strony internetowe i portale są czasem traktowane w mowie potocznej zamiennie, ale wystarczy krótkie porównanie ich typów czy funkcji, by zrozumieć, dlaczego to dwa zupełnie różne projekty. Strony w rodzaju prostych wizytówek czy paneli do kontaktu z klientem są z reguły bardzo proste w swej konstrukcji. Portale internetowe to zupełnie inna kwestia.

Są to niezwykle rozbudowane strony internetowe, nastawione na szeroką gamę użytkowników, oferujące im nie tylko treści informacyjne i edukacyjne, ale także możliwość interakcji, zakupu, dyskusji czy korzystania z wielu złożonych funkcjonalności. Najpowszechniejsze portale internetowe to choćby serwisy rządowe, sieciowe wersje dzienników lub tygodników, naukowe portale z ciekawostkami albo portale społecznościowe. Z portali korzysta także z powodzeniem sektor B2B, giełda i wiele innych podmiotów, których potrzeby stwarzają konieczność projektowania dla nich indywidualnych, dedykowanych propozycji.

Kto zajmuje się tworzeniem portali internetowych?

W teorii projekt portalu internetowego mógłby wykonać dowolny programista, o ile w wystarczającym stopniu opanował wszystkie potrzebne do tego narzędzia. Rzeczywistość pokazuje jednak, że tak złożony projekt prawie zawsze wymaga działań znacznie przekraczających możliwości jednej osoby, choćby i najlepszej w swoim zawodzie.

Zapotrzebowanie na portale internetowe w sektorze biznesowym, publicznym czy edukacyjnym rodzi więc potrzebę współpracy z doświadczonymi w tym zakresie zespołami specjalistów, którzy najczęściej oferują swoje usługi pod szyldem agencji interaktywnych. Agencje te zajmują się samym projektem portalu, jego implementacją i pozycjonowaniem, a także tworzeniem grafik, treści oraz funkcjonalności umożliwiających interakcję z użytkownikami. Ale to dopiero początek!

Agencja interaktywna – ekipa do zadań specjalnych

Agencje interaktywne to podmioty, których pojawienie się na rynku nieodmiennie wiąże się ze znaczeniem, jakie w relacjach handlowych, biznesowych i międzyludzkich już od przeszło 20 lat odgrywa Internet. By skutecznie sprzedawać, dokonywać remarketingu i budować trwałe relacje z klientami, nie wystarczy już mistrzostwo w sprzedaży bezpośredniej. Podobnie rzecz ma się z przekazywaniem i rozpowszechnianiem każdego typu informacji, zarówno na płaszczyźnie prywatnej, jak i związanych z funkcjonowaniem instytucji rządowych.

Oferta typowej agencji interaktywnej pokrywa się częściowo z usługami oferowanymi niegdyś przez starego typu agencje reklamowe. Należy tu tworzenie treści werbalnej i wizualnej, projektowanie materiałów reklamowych czy projekty rozbudowanych kampanii, wzmacniających wizerunek marki. Jednak agencja interaktywna nie tylko realizuje te wszystkie zadania za pomocą środków wirtualnych, lecz także aktywnie zajmuje się architekturą struktur, które stanowią bazę do kontaktów międzyludzkich w Sieci. Należą tu między innymi portale internetowe.

Zlecając stworzenie portalu agencji interaktywnej, możemy się spodziewać, że otrzymany produkt końcowy będzie się charakteryzował nieskazitelnym kodem, responsywnością, wysokim UX/UI oraz poziomem bezpieczeństwa. To wszystko stanowi przepustkę do świadomości klientów, a pozostałe usługi agencji w rodzaju optymalizacji i pozycjonowania, monitorowania ewentualnych dysfunkcji lub prowadzenia reklamy w mediach społecznościowych sugerują, że stworzenie portalu internetowego warto zlecić właśnie takiemu zespołowi.

Ile kosztuje stworzenie portalu internetowego?

Poszukiwanie w Sieci przykładowych informacji o cenach za gotowy portal internetowy ze wszystkimi funkcjonalnościami może z łatwością przyprawić o zawrót głowy. Rozpiętość widełek cenowych jest tu pozornie ogromna, jednak należy podkreślić, że kwestia ta ulegnie znacznemu wyklarowaniu, jeśli ograniczymy research wyłącznie do kompetentnych agencji interaktywnych. Tu ceny mogą w pierwszej chwili wywołać zaskoczenie u osoby, która nie zdaje sobie sprawy ze skomplikowania procesu, jakim jest projekt i rozwój portalu.

Czy portal internetowy może kosztować 100 000 PLN? Jak najbardziej – w tej cenie zamawiający z powodzeniem może się spodziewać rozbudowanego, dopracowanego systemu, którego poszczególne elementy współdziałają ze sobą na wysokim poziomie synergii. Zapytajmy lepiej, czy portal tego typu można zakupić za 5 000 PLN – bo i z takimi deklaracjami nietrudno spotkać się w Internecie?

Zważywszy, iż kwota ta nie mogłaby pokryć nawet ułamka kosztów, ponoszonych prze pracowników agencji interaktywnej przy projekcie, odpowiedź jest prosta. Brzmi ona: być może można, ale czy warto? Niezależnie od tego, czy zadaniem portalu ma być udostępnianie klientom platformy sprzedażowej lub informacyjnej, prowadzenie działań finansowych czy usprawnienie kontaktów z kontrahentami, od jego bezawaryjności zależy w końcu internetowe „być albo nie być firmy”.

Cena za projekt portalu – co na nią wpływa?

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, czy powinniśmy uznać, że każdy portal, którego cena nie zawiera 6 cyferek, stanowi niegodną zainteresowania ofertę? W żadnym wypadku! Nieprzypadkowo wiele agencji interaktywnych nie proponuje swoim klientom gotowego, dostępnego na stronie cennika, zamiast tego dokonując indywidualnej, najczęściej darmowej wyceny planowanych działań.

Taki sposób pracy pozwala nie tylko na uwzględnienie specyficznych dla danego klienta oczekiwań, ale również na projektowanie w obrębie z góry założonego przez obie strony budżetu. Różne typy portali wymagają różniących się cenowo rozwiązań. W grę wchodzi tu praktycznie nieograniczona liczna aspektów projektu, z których jako najważniejsze możemy wymienić:

  • rodzaj portalu oraz częstotliwość przepływu i aktualizacji danych w jego obrębie
  • rodzaj użytego CMS
  • typ wymaganych zabezpieczeń i częstotliwość testów penetracyjnych
  • liczba podlegających portalowi mniejszych serwisów/wortali
  • poziom interaktywności portalu (fora internetowe, możliwość rejestracji użytkowników, personalizowany e-mailing, chat boty itd.)
  • praca nad identyfikacją wizualną firmy
  • zakres odpowiedzialności agencji za publikowane treści (od niewielkich działań optymalizacyjnych w obrębie dostarczonej treści do całkowitego tworzenia jej od podstaw)
  • usługi związane z dobraniem odpowiedniego hostingu
  • przewidywany okres aktywnego supportu ze strony agencji
  • zasięg prowadzonych przez agencję kampanii reklamowych portalu
  • funkcjonalności dodatkowe, np. sprzężone z portalem aplikacje mobilne.

Projekt portalu internetowego - podsumowanie

Wymienione wyżej sfery pracy nad tworzeniem portalu to tylko istotniejsze przykłady z niemal nieskończonego pola możliwości, których ujęcie w prototypowy kształt będzie konieczne, by rzetelnie wycenić projekt portalu internetowego. Niewielki portal informacyjny, skoncentrowany na wybranej dziedzinie nauki, kultury lub sportu, którego interakcja z użytkownikami opiera się przede wszystkim na systemie komentarzy i forum, prawdopodobnie zostanie wyceniony na mniejszą kwotę.

O zupełnie innych cenach będzie trzeba rozmawiać w przypadku portalu rządowego lub samorządowego, portalu dużej korporacji międzynarodowej albo portalu umożliwiającego klientom zarządzanie wirtualnym portfelem giełdowym. Różnice w cenach odzwierciedlają tu diametralnie różne poziomy odpowiedzialności projektantów za design, treść i dane przyszłych użytkowników. Potężny portal, wykonany przez solidną agencję interaktywną, z powodzeniem może kosztować nawet powyżej 100 000 złotych PLN – ale kwota ta zapewne zwróci się zamawiającemu w rekordowym tempie.

WSZYSTKIE ARTYKUŁY
KONTAKT

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Skontaktuj się z nami i otrzymaj bezpłatną wycenę w ciągu 72 godzin.

ZAPYTAJ O WYCENĘ

Strona wykorzystuje pliki Cookies. Więcej informacji znajduje się tutaj. ZAMKNIJ