loader

Dlaczego warto
inwestować w UX?

Termin User Experience (UX) w dosłownym tłumaczeniu oznaczający „doświadczenie użytkownika” staje się ostatnimi czasy coraz bardziej popularny wśród osób związanych z szeroko pojętą branżą interaktywną. I nie chodzi tu wyłącznie o pracowników Agencji Interaktywnych czy E-Biznesowych, ale chociażby właścicieli sklepów internetowych, dla których internet jest głównym kanałem dotarcia do klienta, a co za tym idzie – źródłem zarobku. Niestety, w dalszym ciągu większość zainteresowanych osób nie do końca zdaje sobie sprawę z faktu czym tak naprawdę User Experience jest i w jaki sposób może bezpośrednio wpływać na sytuację rynkową ich firmy. Na to pytanie postaram się pokrótce odpowiedzieć.

Najprościej rzecz ujmując, User Experience dotyczy jakości obcowania użytkownika z produktem interaktywnym. Obejmuje ogół zachowań, postaw, emocji w trakcie interakcji z konkretnym systemem czy usługą. UX dąży do tego by w jak najbardziej efektywny sposób rozwinąć i przebudować te aspekty „cyfrowego doświadczenia”, które tworzą niewidzialne bariery pomiędzy użytkownikiem a celem, który chce On osiągnąć za pośrednictwem danego produktu interaktywnego np. opracowanie czytelnej i w pełni funkcjonalnej architektury sklepu internetowego, umożliwiającej klientowi bezproblemowe dokonanie zakupów.

ux_2

UX odnosi się praktycznie do każdego aspektu strony internetowej, poczynając od nawigacji, na ułożeniu pól formularza kontaktowego kończąc. Projektant User Experience stara się stworzyć optymalną dla danego produktu sieć interakcji pomiędzy mechanizmami strony a jej potencjalnym odbiorcą. Dobrze zaprojektowany UX charakteryzuje się prostotą, przejrzystością i użytecznością, możliwymi do osiągnięcia dzięki dbałości o najdrobniejsze szczegóły na etapie makietowania oraz dogłębnej analizie projektu i przewidywaniu wszelkich problemów, jakie mogą pojawić się w trakcie korzystania ze strony na każdym etapie prac projektowych.

Gdzie w tym wszystkim biznes? To proste. W dzisiejszych czasach, gdy niemal wszystkie obszary gospodarki zostały w mniejszy lub większy sposób zdigitalizowane, a co za tym idzie najbardziej reprezentatywną wizytówką każdej firmy powinna być jej strona WWW tudzież sklep internetowy, za pośrednictwem którego sprzedaje ona oferowane przez siebie towary, UX staje się kluczowym wyznacznikiem (dobrego lub złego) postrzegania marki. Coraz częściej (szczególnie w przypadku sklepów internetowych, nastawionych wyłącznie na sprzedaż online, np. Zalando) na barkach projektantów User Experience spoczywa całkowita odpowiedzialność za ogół doświadczenia klienta z daną marką, a (wbrew pozorom) zniechęcić konsumenta do zakupów w swoim sklepie internetowym poprzez zastosowanie nielogicznych, uciążliwych rozwiązań projektowych nie jest wcale tak trudno. Pamiętajmy, że na tym polu wybór jest ogromny, a konkurencja nie śpi.

Dobrze zaprojektowany UX sprawia, że klient czuje się na Twojej stronie po prostu dobrze. Wie, że jest traktowany po partnersku, a co za tym idzie w jego oczach zwiększa się wiarygodność Twojej marki i lojalność względem niej. To w prostej linii przekłada się na mniejszą ilość porzuceń strony, większy współczynnik konwersji i większą sprzedaż.

Zważywszy na przytoczony powyżej fakt można zaryzykować stwierdzenie, że w kontekście szeroko rozumianego projektowania, User Experience jest dzisiaj tak samo istotny dla wizerunku firmy jak perfekcyjnie zrealizowana i zapadająca w pamięć Identyfikacja Wizualna. Na dłuższą metę nie liczy się bowiem to, jak wygląda Twój sklep internetowy jeśli ludzie nie będą potrafili z niego korzystać.

© 2015 BERBER. Wszelkie prawa zastrzeżone. Agencja Interaktywna BERBER, ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 406 61-441 Poznań