loader

Moda na minimalizm, czyli
o trendach w web-designie

Tak jak internet uległ ogromnej ewolucji przez ostatnie dwie dekady, tak też zmienił się sposób w jaki projektujemy strony. Zmieniły się zachowania – dziś przeglądanie sieci nie jest zarezerwowane już tylko dla komputerów stacjonarnych, dlatego każda strona musi wyświetlić się poprawnie na wielu ekranach o rozmaitych wielkościach. Nowe technologie zastąpiły przestarzałe – zamiast polegać na pełnym wad Flashu, dziś porównywalny poziom interaktywności przy dużo większej wydajności daje nam HTML5. Jak w każdej dziedzinie życia, zmianie uległy też trendy. W web-designie najbardziej aktualny jest dziś minimalizm, ograniczający liczbę zbędnych elementów, polegający na symbolice, skojarzeniach i umowności oraz promujący przejrzystość i intuicyjność z myślą o jak najlepszym doświadczeniu użytkownika.

Wszystkie te czynniki doprowadziły do upowszechnienia się określonych standardów, konwencji i sprawdzonych zabiegów. Co jednak uczynić, by zachować unikalny charakter strony przy spełnieniu wszystkich najpopularniejszych założeń? Odpowiedź okazuje się prosta: skupić się na wyjątkowej zawartości i niepowtarzalnych detalach.

JAK WAŻNE JEST ZDJĘCIE ?

Zdjęcia to nie tylko dodatek do stron, a ich podstawa. Wysokiej jakości fotografie coraz częściej wypełniają większość przestrzeni, którą dysponują projektanci. Zaobserwować można coraz większą spójność estetyki, kolorystyki, oświetlenia i innych cech, które wspólnie tworzą klimat projektu. Ponadto, służą odtworzeniu historii oraz wskazują na główne walory produktu. Gdy nie ma możliwości wykonania dedykowanej sesji zdjęciowej będącej elementem danej strony internetowej, poszukuje się fotografii z premium stocków – poznać je można po bardziej dynamicznych kadrach, oddaniu rzeczywistości, unikaniu sztuczności postaci oraz różnorodności faktur. Pożądane są zdjęcia w jak największym stopniu zbliżone do naturalnych i autentycznych.

MINIMALISTYCZNE MENU

Eksponowanie fotografii czy multimediów motywuje projektantów do umieszczania w ukryciu elementów nawigacyjnych, dzięki czemu użytkownicy działają intuicyjnie. Coraz częściej obserwujemy rezygnację z niedynamicznych paneli górnych czy bocznych na rzecz innych, ciekawszych rozwiązań. W sytuacji gdy menu jest niezbędne, ale na etapie pierwszego kontaktu nie ma konieczności prezentowania wszystkich jego pozycji, wykorzystuje się najczęściej logo lub tzw. „hamburger” (ikonę złożoną z trzech poziomych kresek), które po kliknięciu wyświetlają listę podstron. Powyższe wynika również z zapotrzebowania na eksponowanie stron na małych ekranach.

photo_blog5

EWOLUCJA EFEKTU PARALAKSY

Prosta i przejrzysta architektura, zdecydowanie więcej scrolowania, a dużo mniej podstron – ten trend widoczny jest już od dawna. Najciekawsze są jednak jego kreatywne rozwinięcia. Jeśli nie mamy do czynienia z rozbudowaną platformą czy serwisem, intuicyjnie zaczynamy eksplorować stronę przez przewijanie jej w dół – czy to za pomocą myszki czy też dotykiem na urządzeniu mobilnym. Tworząc strony internetowe uwzględnia się to zachowanie przygotowując architekturę informacji oraz wyjątkowe wrażenia w warstwie wizualnej i interaktywnej. Paralaksa, przenikanie, nakładanie, nieoczekiwane przesuwanie się elementów – wszystko to może pomóc zaprezentować temat strony w unikalny sposób. Warto też zauważyć, że tzw. one-pages stają się coraz dłuższe, a dedykowane rozwiązania nawigacyjne mają pomóc użytkownikom odnaleźć się w tej linearnej kompozycji.

OPOWIADANIE HISTORII

Zastosowanie video na stronach www staje się coraz bardziej powszechne i ma najczęściej jeden nadrzędny cel – angażować w opowiadaną historię. Bez względu na to, czy mowa jest o prostych, krótkich pętlach video, które zastępują zdjęcia w tle, czy złożonych scenariuszach interakcji z filmami, odwiedzający od chwili wejścia na stronę zanurza się w doświadczeniu. Z całą pewnością będziemy obserwowali rosnącą liczbę stron opartą o ten zabieg. Dzięki technologii pozwalającej na coraz bardziej rozbudowane doświadczenia multimedialne, bez problemu dostrzeżemy, że granica pomiędzy takimi pojęciami jak „strona „www”, „gra” czy „film” zaciera się.

Prostota może być trudniejsza od komplikacji: trzeba się ciężko napracować nad wydobyciem czystej myśli, która pozwala na prostotę. Ale warto – bo kiedy już się to ma, można przenosić góry.

– Steve Jobs

© 2015 BERBER. Wszelkie prawa zastrzeżone. Agencja Interaktywna BERBER, ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 406 61-441 Poznań