Dobra wyszukiwarka produktów w sklepie internetowym - co powinna zawierać?

Spółka blog berber

E-commerce to dzisiaj jedna z najważniejszych gałęzi handlu. Internet już na dobre zdominowała nasze życie i stał się płaszczyzną, na której wiele osób załatwia większość, codziennych spraw. W internecie nie tylko znajdujemy informacje, ale również kupujemy prawie wszystko, co jest nam potrzebne do życia.

Dobrze działający sklep internetowy to gwarancja sukcesu w e-handlu. Sklep taki powinien posiadać kilka zasadniczych elementów. Jednym z ważniejszych jest odpowiednio zaprojektowana wyszukiwarka. Jaka powinna ona być?

Spis treści

Do czego potrzebna jest nam wyszukiwarka?

Wyobraźmy sobie sytuację, w której klient wchodzi na stronę naszego sklepu w celu rozejrzenia się, porównania cen, znalezienia interesujących produktów, a może nawet zrobienia zakupów. Sklepy internetowe są zasadniczo podobne do sklepów stacjonarnych. Wiele osób wchodzi, aby się rozejrzeć, tylko część potencjalnych klientów faktycznie dokonuje transakcji. Bardzo często jednak klienci doskonale wiedzą, czego szukają, potrzebują więc narzędzia, które pozwoli im szybko i skutecznie znaleźć określony produkt, bądź produkty w naszym sklepie.

Wyszukiwarka w sklepach internetowych jest właśnie takim narzędziem. Dzięki nim klienci mogą łatwo odszukać to, czego potrzebują. Jak okaże się dalej, dzięki odpowiednio zaprojektowanej wyszukiwarce, można uzyskać znacznie więcej – realnie zwiększyć zyski naszego sklepu.

Cechy dobrej wyszukiwarki

Wyszukiwarka w sklepie internetowym powinna przede wszystkim zawsze pracować bez zarzutu. Statystyki pokazują, że często pojawiające się błędy techniczne, czy nieprawidłowo działające elementy strony, stają się powodem rezygnacji z zakupów. Wyszukiwarka w sklepie to skomplikowane narzędzie, którego stworzenie należy bezwzględnie zlecić specjalistom – tylko w ten sposób uzyskujemy pewność, że będzie ona zawsze działać prawidłowo.

Kolejną cechą wyszukiwarki jest jej funkcjonalność. Funkcjonalna wyszukiwarka w sklepie internetowym powinna być jak najłatwiejsza w obsłudze, ale jednocześnie dawać klientom jak najwięcej możliwości. Niezwykle istotna jest łatwa nawigacja pomiędzy podstronami w naszym sklepie, w czym również dobrze zaprojektowana wyszukiwarka może w dużej mierze pomóc.

Inteligentne wyszukiwarki produktów

Umieścić w naszym sklepie wyszukiwarkę nie jest trudno. Warto jednak pamiętać, że w dzisiejszych czasach, zwykła wyszukiwarka to zdecydowanie za mało. Użytkownicy internetu przyzwyczajeni są dziś do możliwości, jakie daje wyszukiwarka Google.

Dlaczego wyszukiwarki produktów w sklepach internetowych nie miałyby posiadać chociaż części takich możliwości? Tak na przykład, bardzo ważną rzeczą jest, by wyszukiwarka potrafiła samodzielnie korygować literówki i podobne błędy. Powszechnie dostępne narzędzia analityczne pokazują, że wejścia na strony internetowe są bardzo częste z tego rodzaju, błędnych wyszukiwań.

Niezwykle istotna jest również kwestia rozpoznawania synonimów. W ten sposób nawet jeżeli klient nie użyje odpowiedniego słowa, to wyszukiwarka i tak poprowadzi go do właściwych produktów. Ważną funkcjonalnością wyszukiwarek tego rodzaju jest również automatyczne uzupełnianie zapytań. Dzięki temu klientom jest zdecydowanie łatwiej korzystać z wyszukiwarki.

Przeczytaj również: Strony Internetowe dostosowane do urządzeń mobilnych – Jakie mają zalety?

Filtry i możliwość sortowania

Dobra wyszukiwarka produktów w sklepach powinna mieć również opcję użycia filtrów i sortowania wyników wyszukiwania. Dzięki temu klientom jest o wiele łatwiej znaleźć dokładnie to, czego szukają, czy produktów, które w największym stopniu spełniają ich oczekiwania. Dzięki takiemu rozwiązaniu klienci mogą na przykład skupić się na produktach z określonych kategorii cenowych, czy ograniczyć wyszukiwane wyniki wyłącznie do tych najbardziej trafnych.

Jak klient widzi produkt?

Nie bez znaczenia jest również to, w jaki sposób zaprojektowana jest strona samego produktu, czy jak wygląda wyświetlana lista wyników. Doskonale wiadomo, że produkty zaprezentowane w bardziej atrakcyjny sposób znacznie lepiej przyciągają uwagę.

Ogromne znaczenie ma zarówno układ strony, jak i same zdjęcia produktów. Warto ten aspekt uwzględnić już przy tworzeniu sklepu internetowego.

Promowanie produktów

Wyniki wyszukiwania mogą być w dobrych wyszukiwarkach przedstawiane w różnej kolejności i z użyciem różnorodnych filtrów. Warto jednak zadbać o to, by klient – niezależnie od tego – zobaczył w eksponowanym miejscu listy towary, które w danym momencie promujemy.

Mogą to być na przykład hity sprzedażowe albo produkty objęte promocją. Dzięki temu informacja o produktach generujących dla naszego sklepu duży zysk zawsze dociera do klienta.

Jak sprawić, by klient kupił jeszcze więcej?

Wyszukiwarka w sklepie internetowym może służyć nie tylko do przedstawiania klientowi tego, o co zapyta. Może jednak pokazać mu znaczenie więcej. Współczesne wyszukiwarki wyposażone mogą być w algorytmy, które pozwalają na przykład proponować kupującym produkty, które zainteresowały innych klientów, robiących podobne zakupy.

Pewne towary, mogą być skojarzone ze sobą również w naturalny sposób. Wzbogacając wyniki wyszukiwania o takie właśnie produkty, zyskujemy dużą szansę na zwiększenie ostatecznej wielkości koszyka.

Dlaczego dobry opis produktu jest tak ważny?

Dobrze napisane opisy produktów są gwarantem sukcesu sklepu internetowego z dwóch powodów. Po pierwsze – lepiej napisane opisy skuteczniej przyciągają uwagę klientów. Warto przy tym tu zadbać o swego rodzaju równowagę. Dobry opis to taki, który zarówno zachęca klienta do kupna, przedstawiając mu korzyści ze sprzedaży, jak i zawiera konkretnie, jasno i precyzyjnie przedstawione parametry produktu. Drugim powodem jest dopasowanie do wyszukiwarki Google. Odpowiednio napisane opisy mogą sprawić, że klienci trafią do naszego sklepu bezpośrednio z wyszukiwarki internetowej.

Przeczytaj również: Czym zajmuje się agencja interaktywna

Gdzie na stronie umieścić wyszukiwarkę?

Zdecydowanie w prawym, górnym rogu. Tam właśnie umieszcza się wyszukiwarki zwyczajowo, a co za tym idzie, klienci są już do tego przyzwyczajeni. Warto zadbać o to, by wyszukiwarka była jak najlepiej widoczna, a okno służące do wpisywania miało odpowiedni rozmiar. Samo wyszukiwanie powinno być jak najbardziej intuicyjne.

Reasumując, wyszukiwarki w sklepach internetowych mogą mieć istotny wpływ, na wyniki sprzedażowe. Dobra wyszukiwarka produktów to taka, która zarówno daje dużo możliwości, klientowi, jak i administratorowi sklepu – pozwala na łatwe znalezienie produktów, oraz „podsuwanie” klientom pomysłów. Powinna być oprócz tego możliwie jak najbardziej inteligentna i funkcjonalna, a także mieć oprawę graficzną zachęcającą do korzystania. Dobrze zaprojektowana wyszukiwarka to skomplikowane narzędzie, którego stworzenie najlepiej powierzyć specjalistom.

WSZYSTKIE ARTYKUŁY
KONTAKT

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Skontaktuj się z nami i otrzymaj bezpłatną wycenę w ciągu 72 godzin.

ZAPYTAJ O WYCENĘ

Strona wykorzystuje pliki Cookies. Więcej informacji znajduje się tutaj. ZAMKNIJ